Nieuws

In het educatieve voedselbos van Driene in het Groen valt straks van alles te ontdekken.


Op onderzoek uit. Een gave, groene ervaring voor vriendjes, vriendinnetjes en buurtkinderen.

Vandaag, op een mooie dag in maart, slakken op de Elzen, stoeiende mieren, kikkerdril in alle poelen, zo gaaf!
De eerste groene kikker gezien, normaal zien we die pas later in het jaar, toch?

Stichtingsdag!
Vandaag weer veel bewerkstelligd; samen inheemse bomen en struiken aangeplant, gemaaid, berken boompjes verplant, bijenmengsel gezaaid.
De Noordtak is geen oplossing die past bij deze tijd, stellen Petra Souwerbren en Maarten Witberg van Natuur en Milieu Gelderland. Het brengt onherstelbare schade toe aan natuur en landschap, ten behoeve van een project dat niet past bij de kringloopeconomie waar we naar op weg zijn. Het goederenvervoer zal gaan veranderen. Ruwweg de helft van het goederenvervoer over de Betuweroute bestaat uit bulk, zoals erts, olie en kolen. Door de energietransitie zullen die volumes de komende jaren fors afnemen. De andere helft van het goederenvervoer betreft containervervoer, per vrachtschip aangevoerd van over de hele wereld en per trein de rest van Europa ingebracht. Deze goederenstroom van halffabricaten, massa- en vaak wegwerpproducten past totaal niet bij de ambities van het kabinet om in 2050 de transformatie naar een circulaire economie voltooid te hebben.
Inwoners uit buurtschap Driene hebben gister samen met Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt een protestbord onthuld tegen de mogelijke komst van de Noordtak van de Betuwelijn. De bewoners van het buurtschap zijn bang dat het nieuwe tracé hun gemeenschap letterlijk in tweeën split. Ook Landschap Overijssel trekt aan de bel en wil voorkomen dat het karakteristieke coulisselandschap tussen Hengelo en Enschede aangetast wordt.
Meer goederentreinen dan ooit in 2021: ‘Overlast in Oost-Nederland neemt toe’. Dit was de kop boven het artikel in Tubantia van 14 februari 2022. In dit artikel komt ook de voorzitter van het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (Rona) aan het woord. Hij stelt dat de groei van het goederenvervoer sneller gaat dan verwacht. Maar is dat wel zo? Op de website GeenNoordtak.nl staat een duidelijke conclusie: de Noordtak is overbodig!